Ontdek samen met je klas welke vorm het sterkst is.
Lesopzet
Leeftijd: vanaf groep 5
Lesdoelen:
Kinderen ontdekken dat de vorm van de buis uitmaakt voor de stevigheid.
Kinderen maken kennis met onderzoek van een wetenschapper en ontdekken hoe leuk het is om onderzoek te doen.
Tijdsduur: 45 – 60 min
Benodigdheden
Deze pagina
(Stevig)…
Welke vorm is het sterkst?
Wat heb je nodig?
6 vellen papier (A4 formaat)
Plakband/ lijm
Werkblad buizen
Werkblad Vergelijk
(Eventueel) Werkblad extra sterk
(Eventueel) Werkblad sterkste buis
Stapel papier/ schriften
Wat moet je doen?
Maak 6 buizen in 3 verschillende vormen met behulp van het werkblad buizen.
Zet de buizen weg…
Kun jij voorspellen wat het wasmiddel gaat doen?
Jullie gaan nu zelf de werking van de enzymen, waarover Dowine vertelde, onderzoeken.
Wat heb je nodig?
deze webpagina
poeder wasmiddel (4 theelepels)
betadine (klein flesje)
tarwebloem (4 theelepels)
water (een kannetje/ half liter flesje)
6 theelepels
4 eetlepels
4 plastic…
Ontdek samen met je klas de magische werking van enzymen
Lesopzet
Leeftijd: vanaf groep 5
Lesdoel:
Kennismaken met de werking van enzymen in wasmiddel
Tijdsduur: 45 – 60 min of langer
Benodigdheden
deze webpagina
poeder wasmiddel, het merk maakt niet uit (4 theelepels)
betadine (klein flesje)
tarwebloem (4 theelepels)
water (een kannetje/ half liter…
Kun jij voorspellen wat er met deze kleuren gaat gebeuren?
Jullie hebben net gezamenlijk bedacht wat er gaat gebeuren tijdens dit experiment, nu is het tijd om het te gaan doen!
Wat heb je nodig?
Deze pagina
karton
schaar
wol (of ander touw)
lijm of plakband
Werkblad: Wondere wereld…
Ontdek samen met je klas de wondere wereld van kleuren
Lesopzet
Leeftijd: vanaf groep 5
Lesdoel:
Kinderen maken zelf kennis met het combineren en observeren van kleuren zoals Annelies dat probeert in haar onderzoek
Tijdsduur: 45 – 60 min of langer
Benodigdheden
deze pagina
karton
schaar
wol (of ander touw)
lijm of plakband
werkblad:…
Kun jij ontdekken wat er in deze bakjes zit, zonder dat je in de bakjes kijkt?
Jullie hebben net gezamenlijk bedacht welke zintuigen jullie kunnen gebruiken om er achter te komen wat er in de bakjes zit zonder dat jullie er in kijken. Net zoals het apparaat dat Koen…
lees meerOntdek samen met je klas hoe je kunt ontdekken wat er in de doosjes zit zonder je ogen te gebruiken.
Lesopzet
Leeftijd: vanaf groep 5
Lesdoelen:
Kinderen ontdekken hoe je met het weglaten van 1 zintuig en het gebruiken van de rest van de zintuigen kunt beredeneren of ontdekken wat de eigenschappen…
lees meerOntdek de chemie van bakken!
Van bakken kun je een hoop leren. Instructies opvolgen, het afwegen en meten van ingrediënten en ook chemie. Met de labkaart ontdekken kinderen de chemie van bakken. Door het cupcake-experiment te doen ervaren kinderen wat voor invloed ingrediënten en verschillende stappen in het bakproces hebben.
Wat is…
lees meerOntdek samen met je klas de kleinste materialen in jullie omgeving.
Lesopzet
Leeftijd: vanaf groep 5
Doel: kinderen ontdekken hoe leuk het is om onderzoek te doen
Tijdsduur: 45 – 60 min of langer
Benodigdheden
Deze pagina
Scharen
Papier (A4 formaat)
Materialen uit jullie omgeving (zie ook stap 3 en 4)
Linialen
(Eventueel) vergrootglazen
Voorbereiding
…
lees meer