Lessuggestie: De magische werking van enzymen
Ontdek samen met je klas de magische werking van enzymen
Lesopzet
Leeftijd: vanaf groep 5
Lesdoel:
-
- Kennismaken met de werking van enzymen in wasmiddel
Tijdsduur: 45 – 60 min of langer
Benodigdheden
- deze webpagina
- poeder wasmiddel, het merk maakt niet uit (4 theelepels)
- betadine (klein flesje)
- tarwebloem (4 theelepels)
- water (een kannetje/ half liter flesje)
- 6 theelepels
- 4 eetlepels
- 4 plastic bekertjes (het liefst doorzichtige, maar met witte kan het ook)
- stift
- kookwekker of klok
- 7up (2 eetlepels)
- citroensap (2 eetlepels)
- soda (1 theelepel)
- natuurazijn (2 eetlepels)
Bovenstaande hoeveelheden zijn berekend op een experiment dat door een tweetal leerlingen gedaan wordt. De totale hoeveelheden voor een klas is afhankelijk van het aantal tweetallen of groepjes die het experiment gaan doen.
Voorbereiding
- Lees deze pagina door.
- Bekijk het filmpje van Dowine hieronder.
- Zet alle benodigdheden klaar
- Doe het experiment zelf.
De les uitvoeren
1. Bekijk het filmpje
Bekijk het filmpje van onderzoeker Dowine waarin ze vertelt over haar onderzoek. Met behulp van bacteriën probeert ze de beste functies van enzymen en metalen te combineren.
Overgang van filmpje naar experiment
Enzymen zitten overal in levende organismen. Ze helpen met het afbreken of opbouwen van stoffen die je uit je voeding krijgt. Wetenschappers stoppen ook enzymen in producten. Kunnen jullie bedenken waar wetenschappers enzymen in zouden willen stoppen? (wasmiddel, melk, om kaas te maken, wijn, bier) Waarom zouden wetenschappers dat doen?
Wetenschappers stoppen dus ook enzymen in wasmiddel en met onderstaand experiment gaan we kijken wanneer deze enzymen hun werk kunnen doen.
2. Voorbereiding voor het experiment
Doe het experiment: De magische werking van enzymen
Verdeel de klas in tweetallen. Schrijf op de plastic bekertjes de nummers 1 t/m 4 met een stift. De leerlingen doen nu de volgende stappen bij elke beker.
Beker 1
- Doe 2 eetlepels 7up in beker 1
- Voeg 1 theelepel tarwebloem toe
- Vul vraag 1 in op het werkblad
- Voeg 1 theelepel waspoeder toe aan de beker en roer een paar keer
- Zet de timer op 5 minuten en wacht
- Vul vraag 2 in op het werkblad
- Voeg twee druppels betadine toe
- Wat zie je gebeuren? Vul je waarnemingen in bij vraag 3 op het werkblad
Beker 2
- Doe 2 eetlepels citroensap in beker 2
- Voeg 1 theelepel tarwebloem toe
- Vul vraag 1 in op het werkblad
- Voeg 1 theelepel waspoeder toe aan de beker en roer een paar keer
- Zet de timer op 5 minuten en wacht
- Vul vraag 2 in op het werkblad
- Voeg twee druppels betadine toe
- Wat zie je gebeuren? Vul je waarnemingen in bij vraag 3 op het werkblad
Beker 3
- Doe 2 eetlepels water in beker 3
- Voeg 1 theelepel soda toe, roer goed tot alle soda is opgelost
- Voeg 1 theelepel tarwebloem toe
- Vul vraag 1 in op het werkblad
- Voeg 1 theelepel waspoeder toe aan de beker en roer een paar keer
- Zet de timer op 5 minuten en wacht
- Vul vraag 2 in op het werkblad
- Voeg twee druppels betadine toe
- Wat zie je gebeuren? Vul je waarnemingen in bij vraag 3 op het werkblad
Beker 4
- Doe 2 eetlepels natuurazijn in beker 4
- Voeg 1 theelepel tarwebloem toe
- Vul vraag 1 in op het werkblad
- Voeg 1 theelepel waspoeder toe aan de beker en roer een paar keer
- Zet de timer op 5 minuten en wacht
- Vul vraag 2 in op het werkblad
- Voeg twee druppels betadine toe
- Wat zie je gebeuren? Vul je waarnemingen in bij vraag 3 op het werkblad
Laat alle observaties invullen op het werkblad.
3. Wat kunnen jullie verder nog doen?
Enkele suggesties om met de kinderen verder te gaan naar aanleiding van deze les.
Kies een of meerdere van de volgende experimenten:
-
- Herhaal stap 1 t/m 3 maar vervang het wasmiddel door speeksel
- Werkt dit proefje ook met vloeibaar wasmiddel?
- Maak je eigen DNA zichtbaar
In het kader van het thema bacteriën kun je de volgende bedrijven en tentoonstellingen bezoeken.
- Artis Micropia
- Een kaasboerderij
- Een waterzuivering bedrijf