Lessuggestie: Onderzoeken zonder je ogen
Ontdek samen met je klas hoe je kunt ontdekken wat er in de doosjes zit zonder je ogen te gebruiken.
Lesopzet
Leeftijd: vanaf groep 5
Lesdoelen:
-
- Kinderen ontdekken hoe je met het weglaten van 1 zintuig en het gebruiken van de rest van de zintuigen kunt beredeneren of ontdekken wat de eigenschappen zijn van het materiaal dat er in de doosjes zit.
- Kinderen leren dat wetenschappers zoals Koen apparaten gebruiken die ‘onzichtbare’ dingen zichtbaar kunnen maken.
Tijdsduur: 45 – 60 min of langer
Benodigdheden
- Deze pagina
- 4 bakjes met deksel (het liefst van hetzelfde ondoorzichtige materiaal, bijvoorbeeld lege theedoosjes, lege boterbakjes of broodtrommels)
- theedoek
- Werkblad Onderzoeken zonder je ogen
Maak een keus uit onderstaande materialen om in de bakjes te doen:
- vanillesuiker
- rijst
- kandijsuiker
- steentjes
- zoetjes
- cherrytomaatjes
- druiven
- legoblokjes
- paperclips
Voorbereiding
- Lees deze pagina door.
- Bekijk het filmpje van Koen hieronder.
- Bereid het experiment voor.
- Doe het experiment zelf.
De les uitvoeren
1. Bekijk het filmpje
Bekijk onderstaand filmpje waarin onderzoeker Koen uitlegt hoe hij een apparaat gebruikt dat de inhoud van een doosje kan zien zonder te kijken!
2. Doe het experiment
Kunnen de leerlingen ontdekken wat er in deze bakjes zit, zonder dat er in de bakjes gekeken wordt?
Vraag de leerlingen welke zintuigen je hiervoor kunt gebruiken?
Doe het experiment: Onderzoeken zonder je ogen
Gebruik dit werkblad bij je experiment. Werkblad Onderzoeken zonder je ogen
3. Wat kunnen jullie verder nog doen?
Enkele suggesties om met de kinderen verder te gaan naar aanleiding van deze les.
- Bekijk het klokhuis filmpje over radiologie.
In dit filmpje moet ook de inhoud van een mysterie box ontdekt worden, net zoals Koen in zijn onderzoek doet. Alleen gebruiken de onderzoekers in het filmpje verschillende apparaten die in ziekenhuizen gebruikt worden om in een lichaam te kijken, zonder hierin te hoeven snijden.
- Doe nog meer onderzoek met je zintuigen en combineer dit met de chemie van bakken: doe het cupcake-experiment.